Tuesday, April 28, 2009

INGATAN BERSAMA...

Salam ukhuwah…
22.4.2009( Rabu)
Di sini ingin sy kongsikan bersama sahabat2 di luar sana mengenai isu orang bukan Islam yang membaca al-Quran seperti yang di hebahkan oleh pihak BN dalam kempen pilihanraya kecil yang berlaku baru- baru ini. Pelbagai spekulasi di timbulkan daripada isu ini yang menyatakan pihak pakatan rakyat mempermainankan al-Quran. Tetapi tuan guru menganggap ini adalah peluang yang patut di berikan kepada mereka untuk mengenal Islam. Dalam berparti kita berparti tetapi urusan dakwah di mana pun harus kita jalankan . bukan hanya berdakwah di bulan dakwah atau ada had dan harinya, tetapi selagi ada peluang sebarkan Islam selagi yang mampu. Sirah telah membuktikan bagaimana Saidina Umar membaca al-Quran ketika sampai di rumah adiknya Fatimah yang sedang membaca surah Taha itu. Umar segera mengambil mushaf itu dan membacanya. Tatkala kagum dengan kehebatan al-Quran, Umar segera mahu berjumpa Rasulullah untuk memeluk Islam.

Tetapi kita sekarang , perkara itu dianggap penghinaan, tetapi sebenarnya orang yang tidak mengikut apa yang dianjurkan al-Quran yang sebenarnya menghina al-Quran. Mengubah apa yang di anjurkan al-Quran, tidak mahu mengikut apa yang tercatat dalam al-Quran itu lebih banyak menghina al-Quran. Tun Dr. Mahathir dalam satu perasmian majlis membaca ayat yamg bermaksud ( wahai orang-orang yang beriman) dia berkata orang yang beriman itu adalah orang UMNO. Ini adalah salah satu penghinaan kepada al-Quran.
Di zaman ini ramai masyarakat bukan Islam sudah dapat menerima kebenaran Islam. Rakyat Turki pada zaman Kamal Artartuk tiada peluang untuk mengenal Islam, tetapi sekarang mereka sudah nampak keindahan Islam itu, biarpun tidak sempurna tetapi usaha untuk mengenal Islam itu perlu kita banggakan. Ketika musim haji, salah seorang ustaz sy ada menceritakan mereka terdengar orang Turki menyatakan Allahu Asyrar, bukan Allahu Akbar. Mereka tidak mampu menyebut huruf ‘’khaf’’ seperti Allahu Akbar kerana sudah lama dalam pemerintahan Kamal Artartuk. Selain itu, pelajar terbaik SPM 2008 peringkat negeri Kedah , mendapat 18A1. Salah satu mata pelajaran yang mendapat A1 ialah Tasawur Islam. Cuba kita bayangkan masyarakat bukan Islam mengambil subjek agama masyarakat lain dan mendapat keputusan yang cemerlang. Ini buktinya Islam bukan untuk Melayu sahaja tetapi untuk semua umat manusia. Satu lagi bukti yang perlu kita semua tahu, selepas peristiwa 11 September lalu ketika Islam di tindas, dikatakan pengganas, tetapi kita di kejutkan dengan berita dalam Kosmo yang menyatakan ‘’Rakyat Amerika berminat belajar Islam’’. Mereka telah berangkat ke Kaherah untuk melanjutkan pelajaran dalam pengajian Syariah untuk 1st Degree.
Bersama –sama kita muhasabah diri kita sepanjang hidup sampai ke umur ini apa yang kita telah sumbangkan Islam. Seharusnya kita usaha sekadar yang termampu mengikut kemampuan kita.’’ Allah tidak melihat hasil yang kita lakukan , tetapi Allah melihat apa usaha yang telah kita lakukan’’…..
~B.ed ISED~
~jiwa sufi minda haraki~

No comments: