Thursday, October 29, 2009

SINDROM EMPTY NEST (SARANG KOSONG)





Istilah ini di gunakan dalam sosiologi untuk menggambarkan kehidupan ibu-bapa setelah anak-anaknya membesar dan mempunyai haluan hidup sendiri, ataupun anak-anak melanjutkan pelajaran di luar negara atau kawasan yang jauh daripada tempat tinggal.

Dalam dunia yang serba canggih ini, mugkin isu ini sudah tidak di ambil peduli oleh para anak-anak yang tinggal berjauhan dengan ibu-bapa. Sindrom ini akan bertambah teruk apabila ibu0bapa yang bekerja sudah bersara dan tidak mempunyai perancangan yang khusus untuk mengisi masa terluang yang ada.
Disini ada beberapa cadangan yang boleh di ambil sebagai panduan kepada anak-anak dan ibu- bapa yang bakal bersara daripada pekerjaan dan masih belum membuat perancangan untuk meneruskan sisa hidup yang masih ada.

Bagaimana ibu –bapa untuk mengatasi sindrom ini.


1. Membuat perancangan

Masih belum terlambat kepada ibu-bapa yang belum merancang untuk membuat perancangan sekarang ini. Ibu-bapa boleh berbincang dengan anak-anak tentang perancangan masa depan. Contohnya membuka perniagaan, mengikuti kelas-kelas pengajian agama secara berterusan, menyertai pasukan-pasukan yang bergiat aktif dalam bidang dakwah. Sekurang-kurangnya kita dapat menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat sekadar kemampuan kita.

2. Belajar untuk mengenal pasangan anda

Melihat secara positif, ini lah masa kepada suami dan isteri untuk mengembalikan semula keromantisan rumah tangga, meghabiskan waktu bersama-sama di rumah atau melancong ke tempat tertentu bersama-sama pasangan anda untuk kembali mengenali pasangan anda akibat kesibukan kerja sebelum ini.


3. Membuat senarai impian anda

Senaraikan semula impian anda yang tidak terlaksana ketika sibuk membesarkan anak-anak. Mungkin menjadi seorang penulis puisi, atau penulis. Mencari kerjaya baru atau kembali ke sekolah. Anda masih belum terlambat unuk belajar. Pilihlah kerjaya yang tidak memerlukan masa yang panjang untuk habiskan tetapi biarlah ia menarik bagi anda.


4. Mengadakan hubungan erat dengan ibu-bapa lain yang mengalami sindrom yang sama.

Masalah yang di hadapi oleh ibu-bapa yang mengalami sindrom ini hanya dapat di atasi oleh orang yang mempunyai masalah yang sama. Ini akan memberi peluang pada anda menambah kenalan.



Bagaimana anak-anak dapat membantu ibu-bapa yang mengalami sindrom ini.


1. Selalu menyediakan waktu buat mereka


2. Cuba sedaya mungkin untuk memenuhi segala keperluan mereka


3. Meraikan festival yang ada bersama mereka contohnya Hari Raya, Ramadhan.


4. Eratkan hubungan yang kuat antara cucu dan nenek mereka.


5. Suami dan isteri seharusnya toleransi terhadap ibu-bapa masing-masing yang menghadapi sindrom ini.


6. Berkongsi perkembangan teknologi yang ada bersama mereka . cthnya telefon bimbit untuk mudah di hubungi.


7. Menghantar mereka untuk menunaikan haji dan umrah.


8. Paling penting adalah , kotakan apa yang telah kamu janjikan pada mereka.


9. Doakan kebahagian mereka di dunia dan akhirat.


Kepada para anak-anak sekalian cuba lah sedaya yang mampu untuk menggembirakan hati ibu bapa masing-masing dan membalas jasa mereka yang bersusah payah membesarkan kita sejak kecil sehingga dewasa. Jauhkan daripada manyakiti hati mereka walaupun sedikit. Allah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: “ dan Tuhanmu telah memrintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu-bapa. Jika slah seorang daripadanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sesekali jangan engkau mengatakan ‘’ah’’ dan jangan lah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada kedunya perkataan yang baik. (al-Isra’: 23)


Sumber : Note sociology of education ( Dr.che Noraini Hashim)



No comments: