Tuesday, December 29, 2009



salam ukhuwah...



sabda Rasullullah S.A.W: '' Innamal 'amal lu binniat"... maksudnya: setiap amalan di mulakan
dengan niat. hadis ini selalu kita denganr dan terbaca di mana2 sahaja dan kita sudah hadap atau sangat faham dengan maksud hadis ini. tapi persoalan di sini sejauh mana kita aplikasi dalam hidup kita.
sedikit perkongsian untuk semua. semalam sewaktu dalam usrah, naqibah saya ada membawakan tajuk ini. walaupun selalu kita dengar tetapi ia perlu selalu diingatkan. '' fainna zikra tanfa'unl mukminin''.
sebagai mannusia biasa kita takkakn terlepas daripada perasaan tertekan, marah dan juga benci. ia merupakan sifatsemulajadi manusia biasa yg perlukan kekuatan iman yang utuh untuk menghadapinya. kadang-kadang dalam kita berjuamg menegakkan kalimah Allah ini, mesti terselit pelbagai perasan yang melingkari perjalanan itu. seharusnya kita perlu perbahaui niat kita setiap masa dan pada setipa perkara yang kita lakukan.

mungkin kita tidak sedar, kita berjuang kadang-kadang sebab terlalu marahkan kerajaan yang tidak bersikap adil terhadap rakya, kadang-kadang kita rasa benci dengan orang kafir. kita menyatakan kita telah betulkan niat kita , sebaliknya semua itu tidak akan dikira kecuali kita berniat untuk menegakkan kalimah Allah yang Maha Tinggi. itu yang akan di kira oleh Allah.

sama-sama kita muhasabah diri kita sepanjang dalam perjuangan ini. perbaharui niat kita setiap masa agar kita tidak kerugiaan nanti. beribadahlah kita bukan sahaja keran apahala yang akan kita dapat tetapi kerana khuduk dan hubbu pada Allah.- teruskan perjuangan kita-


~jiwa sufi, minda haraki~

No comments: