Wednesday, July 7, 2010

MAAHADKU



salam ukhuwah....

perkongsian ini adalah sekadar peringatan buat diri ini khususnya dan para pembaca amnya. hari ni sy di jemput oleh badan dakwah maktab mahmud bagi menyampaikan tazkirah dalam program mereka dalam 45 minit. tajuk yang di berikan amat berat untuk saya bawakan iaitu "ikhtilat di kalangan pelajar". persediaan telah saya sediakan semalam bagi mmenuhi tuntutan tajuk tersebut dan cuba menyampaikan sekadar kemampuan.

pada mulanya rasa gementar sangat kerana campur putera dan puteri dan siapalah didi saya ini untuk memberi sedikit tazkirah yang sedemikian. tapi atas tuntutan dakwah, saya cuba sekdarnya. tapi x tahulah apa reaksi pelajar2 tersebut selepas tazkirah itu tamat.

apa yang ana nk tekankan disini adalah kebimbangan para guru dan ketua2 pelajar untuk menyediakan para pelajar dengann program yang dapat membentuk jati diri dan persediaan mereka untuk menghadapi dunia luar yang sangat mencabar. dan ini menuntut para pelajar terutama yang bersekolah agama yang bakal menjadi pendakwah dan mencipta cara-cara yang kreatif untuk berhadapan dengan masyarakat yang kehausan dan ketandusan ini.

saya sebagai bekas pelajar di sekolah tersebut merasa bersalah jika tidak dapat menyumbang apa bagi menyuburkan kembali suasana Islam di bumi barakah maahad tersebut. moga di beri kekuatan dariNya lagi untuk kita sebarkan dakwah di mana sahaja.

No comments: