Monday, August 9, 2010

RAMADHAN KAREEM

salam ukhuwah...

salam ramadhan mubarak kepada semua umat Islam seluruh dunia. alhamdulillah, Allah sempatkan kita untuk sampai ke ramadhan pada tahun ini. moga ramadhan yang kita lalui tetap ramadhan yang sama tetapi moga natijah yang kita dapat adalah berbeza. insan yang terbaik adalah pastikan hari ini lebih baik daripada semalam.

Justeru, dengan izin Allah untuk terima lagi tetamu yang mulia dan barakah ini dapat kita gunakan sebaiknya untuk membaiki diri dan mengumpul pahala yang di gandakan dalam bulan ini. moga madrasah ramadhan yang bakal kita lalui esok hari bakal merubah kita menjadi insan yang lebih baik.

Terdapat 3 jenis peringkat puasa yang di bahaskan dalam kitah ihya ulumiddin karangan imam besar Al-Ghazali. yang pertama puasa umum yang bermaksud: menahan diri daripada makan dan minum dan perkara yang membatalkan puasa. yang kedua puasa khusus yang bermaksud: menahan mata, telingan, tangan dan kaki daripada perkara-perkara yang membawa kepada dosa. puasa yang ketiga adalah puasa khusus khusus yang bermaksud: puasa yang menahan hati daripada keinginan yang rendah dan fikiran yang jauh daripada Allah.

pilih lah kita hendak berada tahap yang mana. hidupkan siang dengan puasa dan malamnya dengan ibadah. "RAMADAHAN KAREEM KULLU 'AM WA ANTUM AQRABU ILAALLAH".


~jiwa sufi, minda haraki~.

No comments: