Monday, November 21, 2011

nilai intelektualisme semakin terhakis

salam ukhuwah..

mahasiswa yang di latih untuk membina jati diri yang kuat dan berpotensi serta mahir dalam bidang masing-masing telah di salah fungsikan peranannya dalam beberap perkara yang melibatkan tangan atau kuasa luar dalam pentadbiran universiti.

universiti yang merupakan tempat percambahan ilmu telah mainkan fungsinya sesuka hati berdasarkan keperluan atau tujuan tertentu. dalam melaksanakn sesuatu mestilah berlandaskan niat yang baik. Allah menilai sesuatu amalan kita dengan niat kita. jika baik niat kita, maka pahala yang kita akan dapat. jika buruk niatnya, maka dosa lah yang kita akan dapat.

segala tindakan dan lintasan niat kita adalah dalam pandangan dan pemerhatian Allah. Allah Maha Mengetahui segala sesuatu sama ada tersembunyi ataupun nyata. ilmu dan intelektual adalah nilai yang penting dalam kehidupan manusia, penerapan nilai ini dalam diri mahasiswa dan pelajar dapat membentuk masyarakat yang mengenali apa yang baik dan tidak baik, menjadi hamba yang bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan serta takutkan akan azab dan balasan Allah atas amalan buruk kita.

jadilah hamba yang beramanah dalam menjalankan sesuatu amanah, kerana ia akan di tanya di akhirat kelak. jauhkan daripada rasuah dan ketidaktelusan dalam menjalankan amanah. integriti dan keadilan adalah elemen yang penting perlu ada dalam individu Muslima terutamanya dalam menjalankan amanah yang telah di berikan kepada kita. takutlah kita kepada azab Allah yang sangat pedih. kembalikan hak-hak rakyat atau orang bawah pemerintahan kita kerana itulah keadilan yang perlu di tegakkan. jauhkan daripada terpengaruh dengan anasir-anasir luar dalam menjalankan amanah kita.

~ amanah lah kita dalam menjalankan tanggungjawab.

No comments: