Monday, November 29, 2010

Sukan Asia Guangzhou 2010



tahniah buat kotinjen Malaysia yang telah mencapai sasaran dengan 9 pingat emas, 18 perak dan 14 Gangsa melangkau pencapaian di Doha, Qatar sukan asia yang lepas. sasaran telah tercapai namun kilauan perak tersebut sepatutnya mencapai emas hanya dengan beberapa kutipan sahaja yang melebihi pemenang pingat emas.

dalam acara badminton beregu lelaki Tan Boon Heong/Koo Kein Keat tidak berjaya untuk mengekalkan pingat emas yang di menangi 4 tahun yg lepas dengan kekalahan 2-1 kepada pasukan indonesia. Dato' Lee Chong wei juga gagal lagi apabila kalah 2-1 juga kepada jaguh dunia Lin Dan yg bangga beraksi di bumi sendiri.

skuad terjun negara juga menunjukkan peningkatan dengan pertambahan pingat perak dan gangsa dan berjaya mengekori di belakang juara China malaupun masih belum mampu menyaingi mereka. Bryn Nikson Lomas, Yong Mung Yee dan Pndelela Riong membawa cabaran negara dalam cabaran tersebut di harap dapat meningkatkan lagi pencapaian dalam sukan olimpik di London 2012 ini.

Azizulhasni Awang telah membuka lembaran baru dalam catatannya dengan menang emas pertama buat dirinya menewaskan target Josiah Ng dengan mengekori di belakang Azizul dengan perak buatnya. pencapaian ini membuktkan apa sahaja boleh berlaku dalam arena sukan ini jika ada kesungguhan dan usaha yang berterusan.

skuad olahraga gagal menyumbang sebarang pada kali ini perlu membuat sesuatu untuk kejohanan yang akan datang. Siti Zubaidah Adabi, Sarah perlu ditingkatkan pendedahan bagi meraih sesuatu buat negara pada temasya yg akan datang.

skuad sepak takraw sekali lagi gagal memecahkan kempunan negara untuk mendapatkan emas dalam acara tersebut apabila di rejam hebat oleh musuh tradisi Thailand yg meleburkan impian tersebut. Negera seperti Mynmar, Korea selatan dan juga China juga menunjukkan prestasi yang baik dalam acara tersebut. tindakan segera perlu di ambil agar sukan yang berasal dari negara kita ini, akan di kuasai oleh negara-negara lain yang di geruni kita nanti.

skuad hoki juga berjaya mencuri tumpuan dengan mara ke peringkat akhir saingan dengan berhadapan dengan Pakistan setelah menundukkan India dengan 4-3. namun impian membawa emas ke sepuluh buat negara gagal apabila gawang negara di bolos 2 kali tanpa serangan balas sehingga masa tamat. namun kejayaan ke peringkat akhir sudah menunjukkan tanda skuad negara tidak boleh di pandang enteng. mereka muncul di perlawanan akhir dengan imej berbotak.

keseluruhannya prestasi kontinjen negara semakin meningkat, tetapi perlu di tingkatkan lagi. penjagaan aurat pemain negara yang rata-ratanya muslim perlu di jaga sebaiknya oleh ketua2 yang juga Muslim. skuad Iran berjaya menunjukkan prestasi yang baik walaupun dengan mengenakan jilbab. sebagai Muslim walau apa bidang yang di ceburi tetapi perintah Allah tidak boleh di abaikan begitu sahaja. ada rahmat Allah di situ. dengan itu juga , keindahan Islam dapat di tonjolkan dengan baik.

tidak di nafikan bidang sukan berhadapan dengan pendedahan aurat yang begitu ketara terutama sukan terjun, gimnastik, olahraga dan bola sepak pantai, sehingga ada pengadil dari Iran yang mengatakan "terganggu" dengan pemandangan di acara bola tampar pantai. seharusnya tindakan perlu di ambil oleh mereka yang bertanggungjawab.

~komentar dari peminat sukan~

No comments: