Tuesday, January 25, 2011

sehari bersama anak yatim

Salam

Allah telah berfirman yang bermaksud:” barangsiapa yang bersyukur, maka Allah akan tambahkan nikmat.dan barangsiapa yang kufur, sesungguhnya azab Allah amat pedih”.

Bersyukurlah kita di atas segala nikmat yang telah Allah kurniakan buat kita sebagai hambaNya. Walaupun kita tidak suka tetapi aka nada hikmat di sebaliknya yang tidak ternilai harganya. Pengalaman bersama anak-anak yatim yang telah kehilangan ibu dan ayah sejak kecil lagi di sebuah rumah anak-anak yatim membuatkan kita terfikir akan agungNya nikmat yang Allah kurniakan buat kita yang masih mempunyai mak dan ayah. Mereka terpaksa berkongsi kasih dengan penjaga di situ yang mempunyai lebih kurang 100 orang yang perlukan perhatian dari segala aspek seperti manusia biasa.

Semangat yang kental dan berjiwa besar yang ditunjukkan melalui impian yang di cita-citakan mempunyai hati menjadi sebak. Betapa teguh hati mereka untuk mengubah nasib diri dan berjaya seperti orang lain. Kita seharusnya menumpang semangat yang di miliki mereka untuk meneruskan hidup dengan sebaiknya. Perhatian perlu di beri kepada mereka apabila kita mempunyai rezeki yang lebih, sumbanglah buat mereka . walaupun tidak seberapa tetapi moga memberi semangat kepada mereka untuk meneruskan perjuangan di bumi ini. banyak ganjaran yang Allah sediakan buat mereka yang mengasihi anak yatim ini. doa yang di makbulkan, ganjaran pahala buat yang bersedekah kepada mereka dan banyak lagi.

Moga iktibar yang ada membawa dan meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah.

No comments: