Friday, December 30, 2011

muhasabah 2011....


salam ukhuwah..

dosa yang kita lakukan secara tidak sengaja, atau secara sengaja. secara sedar atau tidak. kadang-kadang godaan syaitan dan ketidakutuhan iman dalam diri akan membawa ke jalan maksiat yang tidak kita sedari.. Ya Allah.

kembalikan kan kami dalam rahmat dan redhaMu. jangan biarkan kami hanyut dalam ajakan syaitan yang tak pernah berhenti menggoda anak-anak Adam untuk menjadi penghuni neraka bersama mereka nanti.

sungguh azab Allah sangat pedih dan tidak terbayang kesakitan yang akan di tanggung apabila mati kelak. siapalah kita untuk melanggar perintah Allah ini. setiap apa yang ada pada diri kita, helaan nafas, dengupan jantung, mata,tangan, kaki, semua adalah milikNya. semuanya adalah pinjaman Allah buat kita untuk berbakti kepada Allah sebagai hambaNya yang taat. pertahankan agama Allah sebagai khalifah dan laksanakan segala suruhan Allah.

adakah kita ingin menjadi hamba Allah yang kufur akan segala nikmat yang telah di kurniaan kepada kita???siapakah kita ini. saat dicabut nyawa, maka kembalilah kita kepada Allah. adakah kita mahu kembali dlam keadaan yang kotor penuh dosa setelah Allah kembalikan kita ke dunia ini dalam keadaan suci dan bersih.

marilah kita renung sejenak sebelum berakhirnya tahun 2011 ini. berapa banyak amalan kebaikan yang telah kita lakukan???. berapa banyak dosa yang telah kita lakukan.????
adakah setahun yang berlalu ini telah kita gunakan sebaiknya. masa yang berlalu takkan kembali semula. tetapi masa yang akan datang perlu dirancang dan dimanfaatkan sebaiknya.

Ya Allah, kami bermunajat dihadapanMu dengan tangan dan diri yang bersalut dosa. maka dengan rahmatMU ampunkan dosa kami Ya Allah. sungguh kami hambaMu yang lemah. seringkali bertaubat, tetapi kembali melakukan dosa. peliharan dan pimpinlah kami Ya Allah untuk sentiasa berada di jalan yang benar Ya Allah. tegurlah kami di saat kami lalai dan leka dengan dunia yang sementara ini Ya Allah. sungguh kami tidak mampu tanpa kekuatan dariMu Ya Allah. ampunkan kami Ya Allah, sungguh Engkaulah Maha Penerima Taubat. kami merindui rahmat dan pandanganMu pada kami. sungguh kami ingin menjadi hambaMu yang taat Ya Allah.

No comments: