Friday, June 26, 2009

Bahasa dan Pendidikan

Salam ukhuwah…

Dasawarsa pilihanraya kecil yang akan berlaku di dun Manek urai ini, pelbagai isu baru yang di canang BN dalam misi mendapatkan kemenangan di sana. Dalam harakah baru2 ini, timbalan Presiden Pas, us. Nasharuddin Mat Isa mengingatkan semua ahli untuk pastikan Manek Urai tidak terlepas ke tangan BN. Keyakinan ini lebih kuat dengan semangat rakyat Kelantan yang di katakan hebat dalam berpolitik. Segala taktik BN sudah dapat di jangka bagi meraih sokongan pengundi Melayu di kawasan tersebut. Sama kita nantikan kehangatn pilihanraya kecil ini…

Belum lagi selesai isu PPSMI yang mendapat bangkangan hebat daripada rakyat serta para pejuang bahasa dan sasterawan negara, timbul lagi isu yang mengumumkan hanya 10 subjek boleh di ambil oleh calon SPM, dan kelulusan bahasa inggeris merupakan syarat kelayakan untuk mendapat sijil SPM.

Sebagai pelajar di bidang pendidikan dan akan mengajar di sekolah nanti, saya berasa terpanggil untuk mengemukan pendapat saya tentang isu ini.sebagai permulaan kenapa isu pendidikan atau undang pendidikan baru sering di utarakan, adakah rang undang2 yang sedia ada sudah tidak releven????bagi saya penekanan kepada 10 subjek dalam spm adalah bagus kerana tumpuan lebih akan di berikan kepada mata pelajaran yang penting dan semua pelajar dapat lulus dengan cemerlang, Cuma yang menjadi persoalan adalah tentang mata pelajaran apa yang di tetapkan untuk calon peperiksaan terbabit. Jangan sampai lebih tumpukan kepada mata pelajaran keduniaan sahaja sebaliknya mata pelajaran agama adalah antara 10 subjek yang wajib di ambil oleh para calon. Kita jangan terlalu memikirkan kepada isu yang timbul dan menyediakan mata pelajaran tersebut. Sebagai contoh, zaman sekarang memerlukan ramai pakar ekonomi maka usul untuk perkenalkan mata pelajaran ekonomi di peringkat rendah akan di bahaskan. Jika dulu , syeikh Muzaffar naik ke angkasa lepas, maka mata pelajaran astronomi akan di perkenalkan. Ini bukan cara untuk kita melahirkan sesuatu pakar berdasarkan kepada keperluan semasa, tetapi tumpuan terhadap sesuatu adalah sangat penting.

Pembentukkan akhlak mulia seseorang pelajar amat penting dalam melahirkan masyarakat yang bebas daripada gejala negatif. Pelajaran agama Islam di peringkat menengah dan rendah perlu di beri nafas baru seiring dengan peredaran masa dan minat pelajar. Kepincangan akhlak dan ceteknya nilai agama meransang pelbagai masalah yang sukar di bendung. Misalan, rancangan yang di paparkan di stesen televisyen lebih tumpukan kepada hiburan semata-mata. Rancangan pendidikan dan nilai agama adalah pada musim dan hari-hari tertentu sahaja, contohnya hari jumaat, hari raya, maulidurrasul dan sebagainya. Ini adalah satu konsep pemahaman kesyumulan Islam yang salah dan perspektif ini harus di ubah dalam minda para pelajar kita.

Tanggungjawab pendidik amat di perlukan agar pelajar tidak belajar sekadar mahu cemerlang dalam peperiksaan dan hafalan semata-mata, tetapi nilai penghayatan kepada setiap mata pelajaran itu yang penting.

Tentang PPSMI yang belum lagi mendapat kata putus daripada Menteri Pelajaran walaupun di desak oleh sasterawan negara, malahan isu baru pula di uarkan. Bilakah masalah ini dapat di selesaikan jika amalkan budaya ‘’gali lubang tutup lubang ini’’. Kesudahannya para pelajar yang akan menanggungnya. Di harap pihak yang bertanggungjawab dalam isu ini dapat segera selesaikan dengan mendapat nasihat dan perbincangan dengan para pakar dalam bidang ini. Nasib para pelajar bandar dan luar bandar khususnya harus terbela demi masa depan negara kita.

~b.ed ised ~
~jiwa sufi minda haraki~

No comments: