Friday, June 26, 2009

CINTAILAH ILLAHI




Hidup kita di dunia ini hanyalah sementara, jadi kita harus membuat pilihan yang tepat untuk memilih cara hidup kita yang selaras dengan Allah. Ada satu ideologi yang ingin sy bawakkan.’’ Semua orang menaiki sebuah kapal yang sangat besar,kemudian mendarat di sebuah pulau untuk menambah bekalan yang hampir habis. Ada di antara mereka yang terus mencari bekalan sebanyak yang mampu sehingga kapal akan belayar semula. Ada yang berjalan- jalan melihat keindahan pulau tersebut sehingga dalam sepuluh minit lagi kapal akan belayar semula, dia cepat- cepat mencari bekalan dan mengambil apa sahaja yang sempat pada ketika itu. Ada yang berjalan- jalan melihat keindahan pulau tersebut tanpa menyedari kapal akan belayar semula, dan akhirnya tidak sempat untuk mengambil apa-apa bekalan pun.’’ Bersama renungkan kita akan menjadi golongan yang mana satu.

Dunia penuh dengan dugaan yang mencabar, kalau kita tidak kuat kita akan menjadi golongan yang ketiga dalam ideologi tersebut. Firman Allah yang bermaksud “ berpeganglah pada tali ALLAH dan jangan berpecah-belah”. Hiburan, keseronokan, harta dan wanita adalah antara perkara-perkara yang dirisaukan akan mengheret kita jauh dariNYA. Jika kita terasa mula menjauh kembali bertaubat padaNya, sesungguhnya ALLAH menerima taubat hambaNYA yang ikhlas untuk berubah. Tapi kadang-kadang kita sebagai manusia, pagi bertaubat tetapi petang kita membuat semula dosa tersebut, kita berjanji tetapi sering memungkirinya. Tetapi Allah tidak pernah tidak mendengar doa hambanya . firman Allah yang bermaksud “ berdoalah kepadaKu nescaya akan KU perkenankan kepadamu”. Ini adalah jaminan Allah pada kita, justeru jangan lupa untuk berdoa setiap masa agar kita kekal dalam hidayah dan nikmat iman dan islam ini, moga sentiasa diingatkan oleh Allah jika kita mula terpesong.
Ini hanyalah sekadar untuk muhasabah bersama, jaga hati kita daripada dosa yang disedari atau tidak, sembunyi atau nyata, kecil atau besar dan jauhkan hati kita daripada sifat-sifat mazmumah. Ya ALLAH, bantulah hambaMU ini untuk menjadi hambaMU yang taat padaMU.


” tanpaMU KASIH ku tak berdaya lemah dalam sengsara, hanyut alpa di arus bergelora,”( in-team –
tanpaMU)

~b.ed ised~
~jiwa sufi minda haraki~

No comments: